DATO' HAJI RAMLY B. MOKNI
PENERANGAN TENTANG PRODUK
RAMLY
FOOD PROCESSING SDN BHD adalah industri Bumiputra yang terkenal dalam industri
pembuatan produk makanan berasaskan daging lembu, ayam dan hasilan laut
berjenama RAMLY.
Diasaskan
pada tahun 1984 dan dimiliki sehingga kini oleh Dato' Haji Ramly B. Mokni dan
Datin Hajjah Shala Siah Bt. Abdul Manap dari cetusan idea dan hasrat murni
untuk mengeluarkan produk yang halal, bersih dan bermutu. Kini syarikat ini
telah mempunyai kilang pemerosesan di Taman Perindustrian IKS, Mukim Batu,
Kuala Lumpur dengan menawarkan peluang pekerjaan daripada pengurusan,
pengeluaran hinggalah ke pemasaran produk. Produk berjenama RAMLY kini begitu
unggul di pasaran Malaysia dan di persada antarabangsa.

BAGAIMANA PERNIAGAANNYA MENDAPAT KEJAYAAN?
Dato’ Ramly Mokni memulakan
perniagaan bermula daripada sebuah kiosk bergerak di jalan kecil di
tengah-tengah kotaraya. Di sekitar 34 tahun yang lalu, Ramly telah membina
sebuah empayar makanan yang mempunyai jualan tahunan sebanyak 1 billion
ringgit, mewujudkan kira-kira 150 tan metrik produk berasaskan makanan laut,
daging dan ayam sehari. Jenama Burger Ramly itu sendiri begitu sinonim dengan
snek larut malam di kalangan warga Malaysia. Kombinasi di antara isi daging
mahupun ayam, telur, mentega dan sos yang diapit oleh dua keping bun itu secara
tidak langsung menjadi teman kepada pencinta makanan di mana-mana gerai Ramly
di seluruh Negara.
Burger Ramly telah ditubuhkan
selama lebih dari 30 tahun. Pada tahun 1978, isu Halal dan Haram merupakan
bualan hangat pada masa itu kerana kebanyakan burger daging lembu diimport dan
tidak dapat dipastikan dan diyakini status halal haramnya. Pada masa itulah
tercetusnya idea daripada Dato’ Ramly Mokni untuk memproses burger daging lembu
sendiri dari rumah. Beliau juga dapat melhat bahawa ini merupakan satu peluang
keemasan dan potensi untuk membuat produk berasaskan makanan yang diusahakan
dan dipasarkan oleh masyarakat Bumiputera. Dari situ jugalah timbulnya minat
Dato’ Rmly Mokni terhadap bidang keusahawanan.
CABARAN YANG DIHADAPI DALAM MENGURUS
SYARIKAT
Pada mulanya, perniagaan burger
mendapat sambutan yang rendah kerana dianggap perkara baru di Malaysia yang
berupa jenis makanan Barat. Pada masa yang sama, Dato’ Ramly Mokni membuka
gerai di Kampung Baru, Jalan Haji Hussein, Jalan Chow Kit, Jalan Tunku Abdul
Rahman, Jalan Raja Laut, dan di sekitarnya bagi memperkenalkan Burger Ramly kepada
orang ramai sebagai salah satu alternatif lain bagi burger daging lembu import.
Sesuai dengan selera warga tempatan, bukan sahaja burger yang telah dimasak,
malah daging burger yang mentah juga laku dan mendapat permintaan yang tinggi
dalam sehari.
Seperkara lagi, pinjaman Dato’
Ramly Mokni pernah ditolak oleh MARA. Ini disebabkan pada ketika itu pihak MARA
mengatakan bahawa tiada orang yang makan burger di Malaysia. Tidak kurang juga
fitnah yang mengatakan bahawa Burger Ramly terdapat unsur-unsur kandungan yang
haram di dalamnya dan mendakwa bahawa pemilikan syarikat ini sering bertukar
tangan.
STRATEGI PERNIAGAAN BELIAU
Hari
ini, pemprosesan Burger Ramly terus menghasilkan berjuta-juta dengan pendapatan
tahunan syarikat ini yang kininya melebihi 100 juta ringgit setahun. Jenama
Burger Ramly ini bukan sahaja popular di negara kita, Malaysia bahkan pisang goreng
panas di Singapura.
Jenama
ini juga telah dicap akan reputasinya kerana komitmen dan integriti tidak
menimbulkan kecurigaan terhadap status halal yang dimilikinya.
Mengubah
cara bagaimana burger yang dikomersialkan melalui konsep gerai. Konsep yang di
mana selalu diperkatakan akan kemungkinan untuk menjadi kaya itu tidak ada atau
amat jauh, tetapi Dato’ Ramly Mokni Berjaya membuktikan kepada seluruh rakyat
Malaysia dan mencipta sejarahnya sendiri dengan mempertengahkan konsep
perniagaan sebegini tidak semestinya hanya untuk dipelopori oleh golongan yang
tidak berpelajaran tinggi dan mereka juga boleh menjadi jutawan.
PENCAPAIAN KEJAYAAN BELIAU
Pernah dianugerahkan sebagai
salah seorang penerima ‘Anugerah Melayu Cemerlang’ pada tahun 2006.
KUNCI UTAMA KEJAYAAN DATO' HAJI RAMLY
B. MOKNI
Terdapat lima prinsip yang
selalu dipraktikkan untuk berjaya di dalam perniagaan. Prinsip pertama,
kerajinan. Iaitu tekun dan semangat ketika menjalankan tugas. Jika tiada sikap
ini, maka perniagaan pasti tidak akan menjadi.
Kedua, kerja keras. Usaha saja
tidak mencukupi tanpa kerja keras yang tidak mengira penat lelah dan tidak
berputus asa untuk berjaya.
Prinsip ketiga adalah kejujuran.
Sama ada terhadap diri sendiri mahupun orang lain, Dato’ Ramly Mokni percaya
bahawa sikap ini dapat memberikan manfaat jangka panjang.
Prinsip keempat adalah dengan
membantu golongan yang memerlukan serta sedia untuk berkongsi segala ilmu dan
pengalaman yang telah dialami selama ini.
Kelimanya, membayar zakat atau
pembayaran bagi tujuan amal. Tidak semua orang bernasib baik, jadi
sebaik-baiknya kita memberi kepada golongan yang lebih memerlukan untuk
berkongsi kegembiraan bersama.
RUJUKAN
1.
YouTube
2.
Ramly
3.
WIKIPEDIA The Free
Encyclopedia
4.
MALAYSIA
5.
SKOR CAREER MALAYSIA
6.
Blogspot
No comments:
Post a Comment